Tjuvlyssnat på fiket

Tisdag morgon kl. 08.30. Många minus ute. En pappa med påbyltad småtting i vagn kommer in för att köpa en latte. Han börjar prata trängselskatt med kaffeägaren. Vid fönstret sitter en ung kille och lyssnar intresserat.

Pappan: Det verkar bli mindre bilar med trängselskatten. Det är bra för miljön.
Caféägaren: Ja, men det är nog lite för tidigt att avgöra än. Januari är ju en downperiod när det gäller mycket.
Pappan: Ja, men jag tycker trängselskatten är bra. För miljön.

Nu kan jag inte hålla tyst längre.

Jag: Hur vet du att miljön blir så mycket bättre? Och vart tar bilarna vägen? Åker de omvägar förbi tullstationerna?
Pappan: Det är inte ansvarsfullt.
Jag: Nä, men vad ska man göra om pengarna inte räcker till?
Pappan: Åka kollektivt. Det gör jag.
Jag: Om det inte funkar med dagis och jobb?

Tystnad. Pappan dricker sin latte. Killen vid fönstret tar till orda.

Killen: Farsan jobbar på Volvo men fick en stroke och är sjukskriven på halvtid. Han går lite dåligt och behöver bilen. Det blir dyrt för honom. Han åker varje dag.
Jag: Det är ingen rättvis skatt. Dessutom är det en smygskatt som vi ska betala i 25 år eller mer. Vi betalar ju redan skatt för att köra bil, tanka och finansiera tågbanor och annat. Räcker inte det?
Pappan: Nu hinner jag inte prata mer. Då missar jag vagnen till dagis. Hejdå!

Annica Frisk
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Jag förstår inte hur fruktansvärt naiva vissa människor är. Det är väl då inte alls bra? Då missar vi ju budgeten på Västlänken. Det är alls inte bra. Om människor kunde tänka länge än näsan räckte någon gång…

  • Klockrent. Man behöver intes å mycket mer än detta. Jag har arbetskollegor som låter likadant. När man pressar dem om Backa, Västlänken mm, så visar det sig att de inte har en aning om vad allt handlar om…

  • Men om man inte vill ha någon Västlänk- Är det inte ganska bra om man missar budgetmålet och det går med Västlänken som det gjorde med Stålverk -80, om någon minns detta dårprojekt.

    Så långt räcker min näsa

  • Ulf: Grejen med Västlänken är att om budgeten missas så höjs tullarna steg för steg tills ingen längre har råd att köra en meter. Därefter får vi istället skattepåslag efter skattepåslag tills man får ihop pengarna. Aldrig kommer man ge upp Västlänken, det är hela poängen. Det är ett riktigt dyrt kramdjur och våra politiker är som 5-åringar som vägrar släppa det ur famnen vad som än händer.

  • Erik Sandblom:

    Motion lär jag ju få i framtiden om jag inte skall åka bil, med tanke på att man planerar att dra in alla bussar där jag bor för att kunna stoppa in fler bussar i trafik i Göteborg.

    För att mina barn skall kunna ta sig till sina träningar så krävs också biltransport. Jag har under hösten skolat in min dotter på lokaltrafiken för att minska mitt eget bilkörande, bara för att idag få besked om att man planerar att dra in den. Så om inte jag skall köra bil, så kommer hon att få cykla 16km till bussen och sedan åka 5km till med den för att komma till sporthallen – det är nog lika bra hon cyklar hela vägen, för de sista 5km, där finns det ju faktiskt cykelbana.

  • HeLa Sverige släppte 2010 ut ca 53 miljoner ton CO2 eller ca 0,3% av hela världens samlade CO2 utsläpp. Om vi säger att hälften av dessa utsläpp dvs 0,15% av världens samlade CO2 utsläpp kommer från svenska fordon så kan vi med mycket enkel matematik visa att om trafiken i Göteborg (säg en 20% av trafiken i Sverige) pga trängselskatten minskar med 5% så är denna minskning av CO2 utsläppen motsvarande 0,0015% av världens samlade CO2 utsläpp eller felräkningsvolymerna i valfritt kolkraftverk!
    (0,3*0,5*0,2*0,05=0,0015)

    De ekonomiska och sociala konsekvenserna för många människor blir dock avsevärda och inte heller räddar vi vare sig världen eller isbjörnarna med detta utan binder enbart dumt ris åt egen rygg!

  • @Håkan
    Det står i blogginlägget ovan: “Farsan jobbar på Volvo men fick en stroke och är sjukskriven på halvtid. Han går lite dåligt och behöver bilen.”

    Men om han hade gått/cyklat/åkt kollktivt mer, istället för att åka bil, så är det troligt att han hade sluppit stroke eller att den hade varit lindrigare. Vardagsmotion förebygger stroke och en massa andra sjukdomar.

    • Erik Sandblom: Du hävdar alltså på fullt allvar att personen i fråga fick en stroke för att han åkte bil? Du får nog svårt att bevisa det. Sedan handlade inte blogginlägget om detta. Men du uttalar dig med säkerhet om en person som du inte känner, du har ingen aning om hans vanor. Vem vet; han kanske motionerade varje dag?

  • Jag kan förresten lägga till att efter att Trafikverket i somras “asfalterat” vägarna (oljegrus) där jag bor så är de i princip oframkomliga på inlines och sportcykel, som är de motionsformer jag använder mig av, så numera så måste jag åka 6km med bil för att komma till vanliga släta vägar. Jag bor dessutom inte i någon avkrok, även om jag bor på landet.

    Jag har 35 minuter med bil till jobbet idag, 45 minuter som värst innan TS (förutom de dagar då det varit trafikinfarkt, då jag inte äkt till arbetet alls). Med kollektivtrafiken tar det ca 1.45 (enkel resa) som bäst, normalt sett ca 2h, inklusive tre byten.

    När jag för 9 år sedan flyttade dit jag bor, så hade vi en Expressbuss på serviceorten med direkt anlutning till Kungälv och Göteborg. Detta var en viktig del av beslutet att bosätta sig där. Nu finns snart ingen kollektivtrafik kvar alls (ingen alls från serviceorten på helgerna, och varken trafik på veckor eller helger från hemmet).

    Nej, jag är inte bitter…

  • @JanB
    Är det en linje utanför Kungälv? Kungälv ska inte få trängselskatt.

    Hoppas det löser sig med dina barns aktiviteter. En fördel med att bo utanför stan är ju närhet till natur.

    • Erik Sandblom: Du läser blogginlägget som fan läser bibeln. Blogginlägget handlar om (på ett lite humoristiskt sätt) att det finns personer som är säkra på sin sak, men som när de blir ifrågasatta inte har några argument. Meningen som du hakar upp dig på visar, tvärtemot vad du vill tro, att det finns personer som har stort behov av bilen till sitt arbete. Du har ingen aning vad som orsakade stroken och ditt försök att med statistik hävda att du ändå vet det faller platt eftersom du inte har en aning hur personen i fråga lever sitt liv.

  • Den här personen som jobbade på Volvo och fick stroke: Han cyklade troligen till jobbet för det är många Volvoarbetare som gör det, jag känner flera! Anledningen till en stroke är INTE att man kört bil ist f cyklat, det finns andra orsaker till det. Det kan t.o.m. vara EN av orsakerna att personen har överansträngt sig med att just cykla. Och vem kan cykla när det är en halv meter snö som det varit de senaste 10-12 åren (alltså ej de sista två åren) och -15 grader. Inte jag i a f. Det som oroar mig är att välbärgade kan åka bil hur som helst utan att det känns i deras plånbok. Hur ska vi få dem att cykla och ta bussen?

    • Erik Sandblom: Du faller alltmer i trovärdighet. En bil är ett transportmedel, ingen sjukdomsfälla. Du fabulerar alldeles för vilt.

    • Erik Sandblom: Din statistik är helt ointressant i enskilda fall. Speciellt om du inte känner till personens levnadsförhållande. Att påstå att en för dig obekant person fick stroke genom att åka bil är inget annat än trams. Dessutom står det inget i blogginlägget om huruvida personen verkligen åkte bil innan han fick sin stroke. Därmed finns det ingen anledning att ta dig på något allvar alls.

  • Erik Sandblom finns IRL, bor i Göteborg och förekommer på några andra diskussionsforum om tåg, spårvagnar och bussar bl.a. Han är en inbiten cyklist och singel så jag kan förstå varför han resonerar som han gör utifrån sitt eget något snäva perspektiv.

  • Bästa herr Erik Sandblom,

    Jag bor i Kungälv, är sällan i centrala Göteborg, promenerar alltid lokalt och använder enbart bilen när jag skall längre sträckor eller ha med mig så pass mycket prylar att det helt enkelt inte kan bäras. Men skall jag till släkten i Kungsbacka eller på semester till Halmstad tvingas jag ändå betala. Jag har över 2 km till närmaste kollektiva transportmedel, vilket inte är något problem en sommardag när man inte ha att bära. Men i vintertider med 10 minus, blankis och fullastade matkassar är det en helt annan sak.

    Att du håller så pass låg nivå att du talar om för en person, vars far fått stroke, kunde sluppit stroke om han åkt med dina älskade tåg är beklagligt. Du använder ungefär samma skrämselpropaganda som dammsugarförsäljare som påstår att den som inte köper deras mirakelmaskin kommer drabbas av cancer.

    Vidare så kan jag säga att det inte finns en entydig vetenskap som talar för att kollektivpendlarna mår bättre än andra. Du länkar till en pressrelease samt en nyhetssida, det är inte att betrakta som ett vetenskapligt dokument. Visa mig istället en avhandling som har använts som underlag för vidare forskning istället. Du fabulerar tyvärr vilt.

    Vidare vill jag påpeka att du kan tacka oss bilister för kollektivtrafiken. Vi betalar nämligen med våra skatter och momser hela trafikverkets budget plus 14 miljarder till, som antagligen går till att täcka förlusterna i kollektivtrafiksbolagen. Utan oss hade kollektivtrafikens kostnadsbild varit en annan. Var tacksam istället. Och sluta gnäll, det är ni som borde få en prisökning och börja dra ert strå till stacken, vi andra har tröttnat på att finansiera era resor.

  • Erik sandblom.

    Du jämför äpplen med potatis! De flesta som tar bilen har som enda alternativ kommunala färdmedel. Så ditt löjliga resonemang att om folk motionerar mer faller pladask eftersom det kvittar för gemene man.

    Straffskatten skall bort, för den slår snett mot de som inte kan få ihop sin vardag utan bilen, vilket är 80% av göteborgarna. Försök lämna barn på dagis med cykel, åka till jobbet, hämta barnen för att sedan handla, allt på cykel…

  • ha ha .. gubben kan ju lika gärna fått stroke av jobbet frugan etc.. .. att kalla folk som pendlar från gbgs omnejd till volvo för pendlare är väl att ta i .. håller dock med att pendla långt med bil är väl inget kul direkt .. men lite relevans tack! eftersom fiket ligger i gbg tydligen..

  • Oooppps… vilken aktivitet det blev på bloggen när man tjuvlyssnar…. Det borde man kanske göra lite oftare?

  • @ Sackes
    Det stämmer inte att 80% av göteborgarna inte kan få ihop sin vardag utan bilen. I Göteborgs kommun finns bara 295 bilar per tusen invånare. Vidare är cirka 40% av resorna i göteborgsregionen kortare än sex kilometer. Det tar 20 minuter med cykel och går ganska bra med kollektivtrafik också.

    Bilinnehav 2000-2010. Göteborg.se

    Resvanor i Göteborgsregionen 2005 (PDF) sidan 10

    @ Richard,
    I pressmeddelandet finns en länk till den vetenskapliga avhandlingen. Direkt länk: Beyond the established risk factors of myocardial infarction: lifestyle factors and novel biomarkers

    Jag tror man måste våga diskutera hälsofrågor, just eftersom det är tråkigt när människor drabbas. Bilpendlingstudien handlar inte om stroke, men fysisk inaktivitet är en riskfaktor för stroke.

    • Erik Sandblom: Om det finns 295 bilar per 1 000 invånare, kan vem som helst räkna ut att andelen av befolkningen som har tillgång till bil säkert är 60 – 80 procent. En familj på fyra personer kan dela på en bil, men ändå använda den gemensamt till resor till och från arbete och dagis, fritidsaktiviteter, för att handla osv.

      Du får gärna diskutera hälsofrågor, men gör det då seriöst och där det finns anledning att göra det. Du gör din sak en otjänst genom att försöka hävda saker du inte har belägg för.

  • Erik Sandblom: de som har störst behov av bilderna är barnfamiljerna som inte bor i centrum. De som har sämst ekonomi är oftast barnfamiljerna som inte bor i centrum. Det är dessutom samma grupp som har svåraste att få tiden att räcka till. Det krävs därför ingen doktorsexamen för att då räkna ut att det är barnfamiljerna som bor utanför centrum som är de som drabbas hårdast av trängselskatten.

    Det är tydligen väldigt enkelt att undvika bilen för vissa grupper i samhället. Jättebra, använder då inte bil. Men som person i dessa grupper så kan du inte tala för hur enkelt det är för andra människor att klara sig utan bil. I Stockholm finns det en bra kollektivtrafik, hade vi haft den i GBG så hade det varit en annan sak.

  • Oldtimer:
    Det är imponerande. Står bilarna staplade på varandra?

    Skämt åsido, jag jobbar precis vid Delsjömotet och den enda ändringen jag kan se är att det har flyttat en del bilar från den delen av den gamla parkeringen som är längst bort från bussen till den nya delen därifrån det är kortare att gå.

  • Hej igen. Enligt en resvaneundersökning har två av tre göteborgare tillgång till bil, alltid eller för det mesta. Så det stämmer inte att 80% inte klarar vardagen utan bil. Vidare bor ungefär var tredje göteborgare inom fem kilometer från jobbet, vilket tar 20 minuter med cykel.

    Att bilpendling påverkar hälsan är inget nytt men diskuteras alltmer. Se t ex Staden lockar till fysisk aktivitet. Svenska Dagbladet

    Källor:
    Så reste Göteborgarna våren 2012 (PDF) figur 3.3.1

    Resvaneundersökning 2011. Göteborgs Stad Trafikkontoret (PDF sidan 40

    • Erik Sandblom: Uppriktigt sagt förstår jag inte vad det är du vill få fram för poäng? Tidigare hävdade du att bara 30% av invånarna har bil, nu påstår du något annat grumligt. Du kanske vill cykla, men alla andra kanske inte vill det.