Trafiknämnden 4 april – del 2

Vidare på sammanträdet för Trafiknämnden kom ett lite mer glädjande beslut: Skeppsbron. Mycket spännande detaljplaner vilket kommer att ge ett lyft för området. Äntligen så lyfter vi ned en del av staden till vattnet!

Även beslut på detaljplan för närcentrum vid Brottkärr och bostäder i Uggledal togs.

Mötet avslutades med ett antal redogörelser. Det första gällde inre vattenvägar och åtgärdsbehovet 2012. Det som tjänstemannen kunde konstatera var att kanalväggar inte mår så bra men att Trafikkontoret har bra koll. Kontoret flaggar dock för ett behov av utökning av finansieringsramen. Då har vi helt plötsligt ett tredje underhållsbehov som saknas i budgeten efter underhållsbehovet av vägarna och utbytet av kablage. Vi får hoppas att majoriteten tänker på det  i sin kommande budget.

Information om det Västsvenska paketet gavs i vanlig ordning. Inget nytt på den horisonten mer än att åtgärderna för busskörfält och förberedelser inför trängselskatten är i full gång. Dock bör nog alla läsa Vägvalet debattartikel om den vinklade informationen som just nu skickas till alla hushåll. Läs vårt tidigare blogginlägg här.

Avslutningsvis var Västtrafik på besök för att ge sin syn på Göta Älvbrons betydelse för kollektivtrafiken. Nu har jag hört alla möjliga redogörelser och kan konstatera att det råder moment 22. För mig har det klarnat under denna korta resa jag varit med. Så länge vi har två tågbroar på 5,9 m (Marieholmsbroarna) som måste öppnas varje gång det kommer båtar så spelar inte Göta Älvbrons höjd någon roll. Behovet som finns är att alla tre broar öppnas samtidigt för de 4,6 båtar som nu kommer per dag.

Det börjar bli tjatigt. Trafiknämndens ordförande Johan Nyhus mål är att diskutera med alla parter under april månad för att undvika överklagande från så många kommuner som möjligt. Låter mer som att det är viktigt att stryka sina partikamrater medhårs för något som inte är något problem. Att köra över 28 000 namnunderskrifter och en halv miljon invånare det är helt ok! Antingen bygger vi en bro för staden eller för alla andra. Tiden börjar rinna iväg.

Theo Papaioannou
Vägvalet

Lägg till en kommentar