Utländska bilar = Trängselskatt?

För en dryg vecka sedan skrev GP och andra media korta notiser om att regeringen nu föreslår att även utlandsregistrerade bilar ska betala trängselskatt från januari 2015. Klappat och klart, skulle man ju kunna tro. Men så enkelt är det förstås inte.

Frågan har utretts i flera år utan att man kommit till skott och det är förstås inte någon tillfällighet att man från Stockholm kände det nödvändigt att “avgöra” frågan tre veckor före folkomröstningen om trängselskatt.

Men läser man lagrådsremissen lite mer noggrant än GP:s reporter Ulf Nyström verkar ha gjort, förstår man snart att det inte alls är fråga om några pengar in i statskassan – det kanske till och med kommer att gå med förlust!

Skatten förväntas dra in 40 – 60 miljoner till statskassan (totalt i Göteborg och Stockholm), medan de sammanlagda system- och administrationskostnaderna uppskattas preliminärt till omkring 40 miljoner kronor per år. Kvar blir alltså mellan 0 och 20 miljoner till  finansministern.

Men dessutom kastar man in brasklappen: “Bedömningar om intäkterna är förknippade med betydande osäkerhet angående vilken den faktiska inbetalningen kan bli för de utländska bilarna.” På vardagssvenska betyder det ungefär “att de inte har en aaaaning”.

För att överhuvudtaget möjliggöra detta tänker Sverige anlita indrivningsföretag i andra länder som har tillgång till respektive lands bilregister. Men förvänta er alltså inte några pengar vare sig till tågtunnlar till Haga eller något annat som Sveriges invånare kan dra nytta av. Tänk bara vad denna utredning måste ha kostat skattebetalarna under flera års arbete!

Det är heller inte alla utlandsregistrerade fordon som kommer att få betala. “Skatteupptaget för utländska bilar kommer att begränsas med tanke på de praktiska svårigheter som finns avseende att identifiera och ta betalt av den betalningsskyldige. Bedömningen bygger på ett antagande om att 50–55 procent betalas av antalet utländska bilar och 5–10 procent av resterande betalas då tilläggsavgift om 500 kronor tas ut.” Bara mellan 55 – 65 procent räknar man alltså med ska tvingas betala. Resterande belopp är ännu mer olönsamt att driva in, varför man helt enkelt struntar i det (och gör det därmed orättvist mellan olika EU-länders invånare, vilket EU-domstolen kanske har någon åsikt om?)

Dessutom tillkommer ökade kostnader för Skatteverket (omprövningsärenden, översättningstjänster) och “kronofogde- myndighetens kostnader för indrivningsuppdrag riktade mot ägare till utländska bilar är svåra att uppskatta innan regleringen har varit i kraft en tid.

Det är så många osäkerhetsfaktorer som gör det rimligt att betvivla om detta någonsin blir verklighet. Om så ändå sker, är det endast som en rättvisegest mot svenska bilister, fast samma bilister kanske i verkligheten bara får betala ännu mer i skatt för att täcka upp underskottet! Detta är svensk skattepolitik anno 2014.

Ovan har vi bara i förbifarten berört om det är förenligt med EU:s regelverk att ta ut avgifter av bilister från andra länder. Det lär EU-domstolen få avgöra när det första överklagandet väl kommer.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Ännu ett exempel på illa skött administration… Man tar fram ett system som inte fungerar, begränsar rörelsefriheten och försöker sedan anpassa systemet till verkligheten… Av de 60 miljarder (2011) som betalades in till stadskassan sv bilister , hur många kom från utländska bilar???

  • London har trängselskatt sedan en tid. Här debiteras utländska bilar men man fakturerar dem ej. Strider mot EU-bestämmelser då man inte kan beskatta utländska medborgare – såvida man inte får för sig att trängselskatten är en moms…