Vägvalet kommenterar Hallbergs utspel i SVT Västnytt

Idag kom en tvärvändning från Moderaterna om att minska biltullarna i ett desperat försök att vilseleda väljarna med tomma vallöften.

Vägvalet kan bara konstatera att beslutet nu bevisas inte vara helt genomtänkt, något vi har sagt i ett halvårs tid.

Om Hallberg kan ändra på biltullarna så kan beslutet rivas upp!

Se här Vägvalets kommentarer i Västnytt.

Rösta Vägvalet!

Vägvalet
Theo Papaioannou

Lägg till en kommentar

  • Daniel: När vi är ute och pratar med väljarna är det ingen som ställer de frågor du gör. Det är du själv som väntar på svar. Vi är mitt inne i en valrörelse och har inte ens tid att uppmärksamma allt som händer i dagarna på vår egen blogg. Att du kräver svar från oss till varje pris dagar före ett val – trots att vi förklarat varför vi inte hinner just nu – är tyvärr inte något som vi kan göra åt. Vi är helt enkelt tvungna att prioritera de saker vi måste göra. Vi har civila jobb att sköta och är inga yrkespolitiker.

    Och du har inte besvarat särskilt många av de frågor jag själv ställt. Du kan kanske har bättre tid än vi? Jag hinner dock inte läsa dem de närmaste dagarna.

  • Nu kan jag inte låta bli att göra inlägg igen.

    Håkan: Ni är mitt i en valrörelse och kan därför inte svara på frågor om er politik! Och? Vilka partier är inte mitt i en valrörelse nu? Det stora flertalet av alla som nu är ute på gator och torg har också civila jobb och tar semester och ägnar helger och kvällar till detta arbete.
    Ni brukar vara väldigt snabba med att länka till G-P:s artiklar.Ni har missat en denna gång. G-P har ställt frågor till era kandidater om ett antal andra frågor. Det är inte mycket förutom trängselskatten ni är överens om! En del ger raka svar, med helt olika åsikter. Några passar, en svarar att han inte läst bakgrundsmaterialet! Den sistnämnda kommentaren tyder på att han inte är klar över hur politiken fungerar. Utifrån vad tas bakgrundsmaterialet fram? Jo, via uppdrag som politikerna lämnar till tjänstemännen. Mao det är politikerna som bestämmer agendan, då måste de också ha en vision/åsikt om vad de vill. Ni har fortfarande inte kommit med ett enda konstruktivt förslag om hur ni vill lösa infrastrukturen, mer än att ni säger nej till Västlänken och trängselskatter.

    Till Daniel Bergqvist: Jag tror att du gör helt rätt slutsats, de har inga svar. Jag har under våren och sommaren diskuterat rätt friskt på detta forum. När det gäller din fråga om biltrafiken skall växa obehindrat så tror jag att de tycker så. Ett argument de använt emot att trängselskatt inte behövs är att antalet el-bilar ökar och att utstläppen därför minskar. Då det inte innebär,som jag ser det, att antalet bilar minskar vilket fortfarande orsakar trängseln så har jag ett antal gånger ställt frågan var dessa bilar skall köras så har jag inte fått svar på den frågan, med undantag av att Marieholmstunneln skall byggas.
    * hur förbättras kapaciteten på GbgC? “Där har de antytt att en slinga vid Gullbergsvass kan vara bra.

  • Eva: Är det någon som har hindrat dig att göra ett inlägg. Jag har bett Daniel att strukturerat lämna frågorna till mig så ska vi besvara dom. Det gjorde han först igår. Vi har svar men jag kan ärligt också säga att vi inte har alla svar och det har vi aldrig påstått. Göteborgs invånare luras nu genom att Hallberg ska rita om hela förslaget utan att man vet vad underlaget blir. Vilka projekt ska inte genomföras? Blir det dyrare? Blir det längre tid?

    När en statssekreterare som Leif Zetterberg börjar lägga sig i lokalpolitiken så bör alla blir extra misstänksamma.

    Det är ett väldigt stort fokus på vad vi står i andra frågor men för att ta ställning till dom måste vi sätta oss in i dom. Jag kan bara hänvisa till mina tidigare svar i media, dom gäller fortfarande.

    Vi har hela tiden efterlyst alternativ till det som ska göras. Att bara köra spaden i backen utan att ens veta lönsamheten i projektet är vansinnigt.

  • Eva: Daniel är uppenbarligen inte intresserad av att rösta på Vägvalet. Vi måste helt enkelt inrikta våra knappa tid och resurser på de väljare som kan tänkas vara intresserade av det. Att som du jämföra med andra partiers resurser är som att jämföra David med Goliat. Vi har inte mer än 24 timmar om dygnet att ta i anspråk.

    Jag hinner inte svara dig utförligt heller, men din konspirationsteori om vad vi uppmärksammar och inte uppmärksammar håller inte heller. Vi hinner helt enkelt inte med att kommentera allt just nu. Vi har t.ex. inte hunnit med den mycket intressanta debattartikeln som civilingenjör Bengt Bohlin skrev för mer än två veckor sedan. Vi har inte heller länkat till vår egen debattartikel i GP i lördags. Som du ser tvingas vi göra ett urval av vad vi tycker är viktigast. Att du har en annan uppfattning om vad som är det är helt OK.

    Och vad du “tror” vi har för uppfattning i vissa frågor får förstås stå för dig.

    Jag känner inte igen att vi någonsin skulle sagt att “antalet el-bilar ökar och att utstläppen därför minskar”. Det är nog något du hittat på eller i vanlig ordning feltolkat. Det har du ju bevisligen gjort förut.

  • Eva: Du hoppar upp som gubben i lådan några dagar innan valet och kräver svar. Göteborgs invånare börjar inse att politikerna har klantat sig och därför får vi röster.

    Det finns alltid alternativa lösningar och lönsamheten går främst. Ska vi börja med restriktioner så får vi börja kolla på hur samhällsstrukturen är uppbyggd innan.

    Som sagt läs det jag har sagt i media.

  • Eva: “Du efterlyser alternativ, kom med dem själv om du har några.”

    Ett tydligt alternativ vi gett är att inte införa trängselskatt och att stoppa Västlänken. Ibland är det faktiskt ett alternativ att göra mindre.

  • Theo: “Du hoppar upp som gubben i lådan några dagar innan valet och kräver svar.”

    Den historiebeskrivningen tycker jag faktiskt är rätt kul. Jag frågade redan tidigt i våras vad ni vill göra i stället och hur ni ser på andra frågor.

    Håkan: Vem har mer än 24 timmar i anspråk? Hur löser era alternativ infrastrukturen? Det har ni fortfarande inte visat. Så länge ni inte gör det så är ni bara ett missnöjesparti i mina ögon.

    Dessutom har opionen vänt, till er nackdel. Enligt de enkäter som gjordes i våras så var drygt 70% emot, SIFOS undersökning visar att det sjunkit till 57%.

  • Eva: Jag är väl medveten om att du är missnöjd över Vägvalet.

    Kul att du ser positivt på att 57% är emot trängselskatt. Hur mycket tror du den siffran måste sjunka innan ditt parti vågar ge sig på en folkomröstning?

  • Hej Eva
    Såg att Du gillade GP:s Artikel där de ställer frågor till Vägvalets kandidater.
    Jag tycker oxå att den var bra men Jag saknar motsvarande uppgifter från de andra Partierna, kanske Du har någon Länk?

  • Mikael Nilsson: Vi har pratat med företrädare med andra partier när vi varit ute med vår ambulerande valstuga. Motståndet mot trängselskatt finns i de andra partierna också, det har vi fått bekräftat. Men nästan ingen vågar säga det internt. Se vad som hände med moderate Göran Lindblad som hade mod att göra det. Nu tvingas han driva en privat kryssningskampanj utan stöd från partiet. Det är så man tystar kritik.

    Medlemmarna i Vägvalet har samlats kring just trängselskattefrågan. Vad vi tycker i andra frågor är inte ens något vi diskuterat internt. Vi har säkert medlemmar som röstat på de flesta partierna tidigare. Tycker alla socialdemokrater samma om fastighetsskatten och alla moderater samma i frågan om arbetsrätten?

  • Stinkande valfläsk

    Några dagar innan valet vill moderaten Hallberg plötsligt ändra trängselskatten i Göteborg. Det valfläsket är riktigt osmakligt. Sådant falskspel går kanske hem på Filippinerna eller i Afghanistan. Men det platsar inte i en demokrati som vår.

    44 (!)betalstationer runt lilla Göteborgs centrum. Ambitiöst så det förslår. Men det är inget annat än en desperat skrivbordsprodukt. Många är ju helt orimligt placerade.

    Vi Göteborgare är inte helt puckade. Vi vet att våra politiker har gjort bort sig rejält. Beslutet om trängselskatt kommer att gå till historien som ett stort svindyrt skämt.

    Vi snuvades på folkomröstning men i valet kan vi säga vår mening. Nej tack, säger jag. Till trängselskatt och luriga politiker.

    Suzanne Fröjdh, bilägare i Majorna

  • Vänstermaffian i journalistkåren har börjat sin egen lilla kampanj där de påstår att ni är “höger liberala” eller vad de kallar det. Allt i ett försök att skrämma bort “vänsterväljare” från vägvalet.

  • Instämmer med Suzanne!

    Snacka om att herr Hallberg ändrar sig under galgen. Det han föreslår är dessutom helt orimligt – Tar man bort tullen vid Älvsborgsbron blir det trafikinfarkt om tullen vid Tingstadstullen kvarstår. Tar man även bort tullen vid Tingstadtunneln faller ekonomin i systemet ihop eftersom antalet passerande bilar blir för lågt.

    Skrota Vägtullarna och Västlänken och hitta andra lösningar på att delfinansiera de övriga infraprojekten. Statens villkor är att projekten ska delfinansieras reginonalt. Det finns inget som säger att det måste ske med biltullar. Och jag föredrar andra lösningar eftersom biltullar är ineffektivt och orättvist.

    Och ni som nu “kräver svar” och polimiserar mot Vägvalet. Fatta att detta är ett enfrågeparti (eller tvåfråge med nejet till Västlänken). Tycker man dessa två frågor är tillräckligt viktiga och anser att övriga partier behöver inse det röstar man på Vägvalet, annars inte. Svårare än så är det inte.

  • Ja, snart räcker det väl att äga en bil för att av vissa kallas för högervriden eller reaktionär!

    Är det någon som förstår vad det är för “ringled” som politikerna påstår ska bli fri från trängselskatt???

  • Det där med enfrågeparti är lite lustigt. Om man riskerar att betala 15000 sek med redan skattade pengar om året så är det kanske EN FRÅGA SOM BERÖR.

    Själv kan jag inte längre rösta då jag inte bor i GBG längre. En anledning till flytten var bilfientligheten mot oss som bodde mitt i city. Mp blev av med en bil och en skattebetalare med en inkomst på 600 000 sek.

  • “Just nu pågår det en enorm utveckling mot renare bilar. Istället för att låsa in oss i tänkesättet att ”bilar alltid är miljöfarliga” (vilket trängselskatten gör, eftersom den cementerar detta tankesätt under 25 år, elbilar måste t.ex. också betala trängselskatt!), borde stat/region/kommun storsatsa på att stödja denna utveckling. Premiera inköp av elbilar, bygga tankstationer för elbilar, stödja elbilspooler m.m. kort sagt ge folk ett positivt incitament att göra något för miljön istället för att tvinga dem att behålla sina gamla bensinbilar genom att de helt enkelt inte har råd att köpa någon ny dyrare miljövänligare eftersom de dessutom måste betala trängselskatt för en miljövänlig bil.
    Efter vad jag har förstått ligger Sverige långt efter både Danmark och Norge i den här utvecklingen. Tänk om elbilsmarknaden plötsligt exploderar i andra länder om 5-10 år, samtidigt som vi bundit oss för trängselskatt i ytterligare 15-20 år?”
    Sagt av Håkan för några månader sedan. (apropå ditt påstående ovan).

  • Komplettering till mitt tidigare inlägg. I min värld kör man även elbilar på vägar. Om alla som idag har bil byter ut den mot en elbil och fortsätter köra lika mycket som idag, på vilket sätt minskar det trängseln?
    Sedan till Håkans kommentar om G-Ps artikel om var ni står i andra frågor. Javisst finns det säkert olika åsikter om fastighetsskatt inom socialdemokratin, var’t vill du komma? Två av de frågor ni fick var av klar ideologisk karaktär, privata alternativ inom äldrevård och om kommunala bostadsbolag. Det här är frågor som kommer upp i fullmäktige. Säg att ni får 4 mandat(hypotetiskt), då vill en av er se underlag först, en har inte gått att nå, två vill att det skall finnas privata alternativ inom äldrevården och en vill privatisera bostadsbolagen, en vill det inte. Underlag till beslut kommer inte ur tomma intet, det är poltiker som kommer med förslag som sedan utreds av tjänstemän. Jag är inte speciellt förvånad över svaret i och för sig. Eftersom er enda ståndpunkt är nej. Alternativa lösningar skall tas fram. Gör det då.

  • Eva: Och?

    Ingenstans i det stycke du citerar har jag skrivet att: “antalet el-bilar ökar och att utsläppen därför minskar“. Det där var ett rätt rejält magplask från din sida. (Bara det faktum att du lägger ner mycken kraft och möda på att leta igenom gamla inlägg för att hitta det du var ute efter – och som dessutom inte stödjer det du påstod – säger rätt mycket).

    Och du menar alltså att det inom gruppen socialdemokratiska folkvalda inte skulle finnas några som har olika åsikter i frågor av “ideologisk karaktär”? Vi hade några veckor på oss att starta partiet. Menar du på fullt allvar att vi skulle haft någon slags veckolång konferens med samtliga medlemmar där vi gick igenom varje politisk fråga som kunde dyka upp och där vi skulle diskutera oss fram till gemensamma ståndpunkter?

    Vi har faktiskt haft viktigare saker att fokusera på. T.ex. att lyfta fram trängselskattefrågan och nå ut med vårt budskap till allmänheten och berätta att vi finns. Om du vill påverka hur vi driver våra frågor får du faktiskt bli medlem först. Eftersom vi är ett enfrågeparti har vi naturligtvis samlat oss kring bara den frågan.

    Bara genom att väcka debatt (som Vägvalet gjort) har det kommit fram alternativa lösningar. Vad är problemet med det?

  • Eva,

    Om jag ska vara helt ärlig så bryr jag mig faktiskt inte ett dugg om var Vägvalets representanter står i övriga frågor. De kunde lika gärna vara för en lag om att alla i Göteborg ska gå omkring i rosa långkalsonger och sjunga bä, bä vita lamm varje morgon två minuter över sju. Jag bryr mig inte, de har min röst iaf. Vägvalet är den enda möjligheten för mig att protestera mot trängselskatten. Eller har du något bättre förslag för oss som tycker att trängselskatten är orättvis, onödig och vansinnigt dyr i administration? Ska jag engagera mig politiskt och försöka få de “riktiga” partierna på andra tankar? De som inom de etablerade partierna är emot har ju en tendens att tystas ner och förpassas ut i kylan…

    Om trängselskatten är den viktigaste valfrågan för mig så måste väl jag få ha den demokratiska rätten att rösta på ett parti som öppet är emot. På samma sätt så lägger inte jag skuld på de som röstar på andra partier om deras partiprogram känns mer rätt för dem. Om jag inte står för ett partis åsikter så röstar jag inte på dem, så enkelt är det.

    Lycka till i valet, Vägvalet. Ni behövs i kommunfullmäktige!

  • Magnus. Självklart har du rätt att rösta på Vägvalet, demokratin är oerhört viktig för mig, har aldrig påstått något annat. Tycker du att detta är den viktigaste frågan för dig så skall du självklart rösta på Vägvalet.
    För mig är det inte det, det är utifrån den åsikten jag skrivit på denna sidan.

  • Eva, naturligtvis värnar vi väl alla om demokratin. Det är förmodligen därför trängselskatten väcker sådan ilska när många upplever att besluten inte tagits på ett demokratiskt sätt.
    Det jag ville belysa var det faktum att Vägvalet ÄR ett enfrågeparti och den enda möjligheten för människor att protestera. Ingen av de som jag vet kommer att rösta på Vägvalet har några åsikter om partiets ståndpunkter i övriga frågor för det finns ingen anledning att avkräva dem det. Vanliga människor som på detta imponerande sätt har lyckats starta ett parti, väcka opinion och är på god väg in i kommunfullmäktige har jag fullt förtroende för att de kan använda sunt förnuft för kommunens bästa. Förmodligen ännu bättre än de maktfullkomna politiker vi har idag och som knappt verkar ha en aning om hur vanligt folk har det.