Vägvalet lämnar interpellation om kostnaden för en dubblerad kollektivtrafik

SKL har kalkylerat fram att en dubblering av kollektivtrafiken kommer att kosta skattebetalarna ca 40 miljarder kr vilket motsvarar en skattehöjning på 1,30 kr. Göteborg stad har ställt sig bakom visionen K2020 som förordar att kollektivtrafiken ska fördubblas. Med anledning av kostnaden lämnar Vägvalet en interpellation om hur staden ska hantera denna kostnadsökning.

Vägvalet ställer följande frågor följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:

Hur ser du på dessa uppgifter?

Har Göteborg Stad gjort en kostnadskalkyl för vad det kommer att kosta stadens skattebetalare att fördubbla kollektivtrafiken enligt K2020?

Hur ska denna kostnad finansieras?

Kostnaden finns inte med i trängselskatteuttaget som planeras införas 1 januari 2013.

Interpellationen kommer att besvaras imorgon den 31 maj på kommunfullmäktiges sammanträde. Läs även svaret på interpellationen här.

Följ debatten på twitter.com/theopapa1975 hashtag #kfgbg eller på radio 94,9 Mhz.

Presskontakt:

Theo Papaioannou
Partiledare, Vägvalet

Tel. 0734-42 45 42
E-post: theo.papaioannou@vagvaletgbg.se

I Nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3, GP4, GP5

Lägg till en kommentar

  • Frågan är enkel. Hur mycket måste trängselskatterna öka för att inkomsterna skall öka motsvarande en skattehöjning på 1,30 kr?

    • Jan: För drygt ett år sedan sa Leif Blomqvist (S) till GP: “Att helt och hållet finansiera dagens kollektivtrafik i Västra Götaland med skattemedel skulle kräva att skatten höjdes med en skattekrona.” Och han fortsatte: “Nolltaxa skulle ge fler resenärer. Vi gör att vi behöver fler tåg, bussar, spårvagnar och mycket mer personal, säger Blomqvist. Gissningsvis kräver det en dubbelt så stor skattehöjning. Det skulle betyda 6 000 kronor högre skatt per år för en medelinkomsttagare.

      Trängselskatten i Göteborg kommer ju att kosta bilisterna cirka 1 miljard om året. Gissningsvis skulle det krävas ytterligare 1 – 2 miljarder i trängselskatt för att täcka en fördubblad kollektivtrafik.

  • @ Håkan Allt tagit tillsammans så.. Simsalabim så var hela jobbskatteavdraget borta. Grattis alla skattebetalare som måste jobba och använder bilen för att få sin livspussel att fungera.

    • Manne: Helt korrekt. Eller ännu tydligare: Man har sänkt skatten mest för höginkomsttagarna, men när de inför en ny skatt för bilister drabbas låginkomsttagarna hårdast. Slutresultatet blir att de med högst inkomster ändå fått sänkt skatt sammantaget, medan låginkomsttagarna som kör bil fått höjd skatt. Vart tog Socialdemokraternas och Vänsterns vilja att minska klyftorna i samhället vägen?

  • Hej !
    Det är inte bara kollektivtrafiken som kostar mer än beräknat, vill inte ens tänka på vad övriga satsningar kommer att öka i pris. Nu senast (förvisso utan att det ingår i västsvenska paketet, men ger nog en mycket bra fingervisning) är Slambymotet på RV40 mellan Landvetter och Mölnlycke. Den har gått upp i pris från 118Miljoner till 170 miljoner!! Anlednignen är enligt kommunen att “det är hett på infrastrukturmarknaden”… Det betyder en ökning med över 40%!!!
    Några miljoner av detta kan i och för sig härledas till att man behövde lite längre ramper än tänkt men ändå… Och detta är alltså UTAN inflation utan för att det är så “hett” på marknaden…

    Lägg 40% på Västlänken så får vi 28Miljader istället för 20Miljarder!
    Lägg 40% på Marieholmstunneln oh ny älvbro så har 10Miljarder isället för 7 miljrder.

    Betalstationerna är inte ens på plats och redan rullar pengarna iväg. Det är nog inte en fråga OM utan NÄR, man åter höjer kostnaen för en passage. Och då är säkert de 20% som höjs 2015 en droppe i havet.

    Källa: http://www.harrydaposten.se/nyhet_visa.asp?id=1626&sidnamn=Nyheter

  • @Fredrik Som vanligt kloka ord. Vi kommer att se stegringar i alla projekten och det som upprör mig mest är att många tycker det är ok med olönsamma projekt. Det ska bli intressant och höra hur man ska prata bort finansieringen av kollektivtrafiken som inte är budgeterad i trängselskattens intäkter.

  • Hör ni hur löjligt det låter. Kollektivtrafiken får fler resenärer och då blir det dyrare. Denna gökunge håller miljöflummarna under armarna ivrigt påhejade av sossarna i bakgrunden.

    Lek med tanken att man bygger vägsatsningarna och minskar kollektivskiten och höjer priserna så de får betala själva.

    Kalla det kollektivträngselskatt och sätt upp små kameror på bussar och tåg.