Valkampanjen har startat i Aftonbladet

Det händer i bland att nya, hittills osynliga debattörer, plötsligt dyker upp i mediabruset för att ge sin – den enligt dem korrekta – versionen av allt som hänt hittills.  Tänk att kunna få sammanfatta tre års debatt om trängselskatten i ett enda inlägg. Men då gäller det verkligen att kunna sin sak, annars blir det lätt pinsamt.

I dag dök ett sådant exempel upp i Aftonbladet när Anders Westgårdh publicerade en text, där han enligt sig själv “generaliserar och ironiserar och förlöjligar“. Som om inte detta vore nog är Westgårdhs text ett ypperligt exempel på att det inte existerar några större krav på att vara insatt i ett ämne för att få skriva om det i Aftonbladet. Tycka kan han förstås göra fritt, men när han i sin text tydligt visar sig vara dåligt insatt, blir hans slutsatser inte mycket värda. Westgårdh skriver:

Och nu har dom baxat det ända hit, tänker jag när göteborgsmoderaterna röstar för att vi ska rösta om något vi redan röstat om. Nämligen de vägtullar som beslutades i förra riksdagsvalet 2010 och som innebär att landets andra stad får en chans att behålla sin ställning som just landets andra stad. Låter det snurrigt?

Ja, Anders Westgårdh, det gör det faktiskt. Det tas inga beslut i ett “riksdagsval”. Westgårdh tycks tro att trängselskatt i Göteborg var en valfråga i riksdagsvalet 2010. Det får han nog svårt att styrka.

Westgårdh ironiserar när han på ett mycket märkligt sätt sammanfattar den debatt som förts sedan 2010.

En man i övre medelåldern som kört bil i hela sitt liv och som insisterar på sin rätt till ratt. Som skiter fullständigt i det där med miljön för det är bara obevisad propaganda. Som sköter sig själv och skiter i andra och som tuggar fradga för att det plötsligt ska kosta pengar att sitta ensam i en bilkö och lyssna på ‘Ring P1’. Jag generaliserar och ironiserar och förlöjligar. Men det är bara för att hitta ner till den nivå som redan är etablerad i debatten.

Nu är det förstås svårt att veta vilken debatt Anders Westgårdh följt, men från Vägvalets sida har vi aldrig sagt att vi skiter i miljön, att kritiken handlat om övre medelålders män som inte vill släppa ratten eller att vi skiter i andra. De enda som försökt att få debatten att handla om dessa saker (i stället för sakfrågan) är de trängselskatteförespråkare som inte haft några andra argument för sin ståndpunkt. Så när Westgårdh hävdar att han måste sänka sig till den gängse debattnivån, är det alltså de sämsta debattörerna på hans egen sida i frågan som han träffar på längst ner i botten av brunnen. Vad insändarprogrammet “Ring P1” har med saken att göra är höljt i dunkel. Är Westgårdh rent generellt emot att folk kommer till tals?

Anders Westgårdh fortsätter: “I en mödosamt orkestrerad folklig resning har det sedan augusti samlats in 57 475 namnunderskrifter från människor som kräver en folkomröstning om trängselskatt och vägtullar. Det innebär teoretiskt att riks­dagen kan besluta om att en folk­omröstning ska genomföras i samband med nästa riksdagsval.

Återigen visar Westgårdh att han inte riktigt vet vad han pratar om. Det är förstås inte riksdagen som beslutar om det ska bli en kommunal folkomröstning, utan Göteborgs kommunfullmäktige.

Men eftersom vägtullarna – som sattes upp vid nyår – fungerar väl och har lett till kraftigt minskad biltrafik, färre köer och mindre utsläpp, tror jag ändå inte att en majoritet av göte­borgarna frivilligt skulle välja att rösta sig tjugo år tillbaka i utvecklingen. Det vore bara för korkat.

Om inte Westgårdh tror att väljarna tänker rösta nej i en folkomröstning kan man ju undra varför han redan nu börjat med något som kan kallas för en valkampanj för jasidan.

Läs hela Anders Westgårdhs text här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Undra om Anders Westgårdh bor i en förort och varje dag i svinottan måste ta sig till sin arbetsplats i ett industriområde i en annan del av staden med bristfälliga allmänna komunikationer?

  • Om man skriver så mycket trams och felaktigheter som Anders Westgårdh skriver i artikeln om Göteborgs trängselskatt, så kan man undra hur mycket i Aftonbladet är värt att läsa. För mej handlar det om en intelligensnivå som
    ligger under medel. Problemet med trängselskatten ligger i att den togs utan medborgarnas godkännande, dessutom blev Göteborgarna förda bakom ljuset. Det handlar om att återupprätta demokratin i Göteborg igen.
    De politiker som sitter och ojar sej nu om att det kanske inte blir något västsvenskt paket är så förljugna så man baxnar. Visst kan man finansiera paketet, med antingen höjd skatt för alla. Eller sälja några kommunala bolag som Göteborg har överskott av. Men där sitter så många gamla politiker som är livrädda för sina jobb ! Göteborgarna borde gå man ur huse o sparka ut maffiakulturen i Göteborg !

  • Anders Westgårdh ser ut att driva en linje som definitivt inte kommer att gå hem hos många utanför Vasastan utan som snarare kommer att reta upp rätt många.

    Visserligen stämmer det att TS har minskat biltrafiken, men frågan är också till vilket pris. Huvudproblemet med TS är att den slår snett – och dessutom belastar de som bor utanför Göteborgs Kommun men som måste passera en station.

    Andra frågan är också varför det är så väldigt viktigt att just Västlänken skall till då den är en av de absolut dyraste lösningarna. Vi behöver se alternativen och inte bara “Västlänken är bäst” – det passar bara i sportsammanhang när man håller på sitt eget lag.

    Och man kan också undra om Anders Westgårdh är den person som skriver under signaturen “Hansson” i en del forum.

  • Inte ens antalet namnunderskrifter lyckades ha få rätt. 49708 st var det och inget annat. Men den här karln verkar inte låta fakta komma i vägen för sitt propagandanummer. Sossemaskinen håller på att startas upp. Alla skall med.

  • Jag är förvånad att Aftonbladet trycker en text med så många faktafel. Finns det ingen som läser igenom innan?

  • Huruvida jag vill åka bil hit eller dit är min ensak (Vem är ute och nöjeskör i dagens samhälle, hämta barnen mm är det som folk gör), dessutom betalar jag skyhöga skatter för detta som finansiera allt annat än vägar.

    Flumvänsterns löjliga argument att det är ”fel på bilismen” finns det ingen anledning att bemöta på den låga nivån. Just i Göteborg, Sveriges motor-city är det extra märkligt med denna bilfientlighet. Att prata om ”miljön” i dag med moderna bilars avgasrening är inte seriöst.