Välkommen till Cirkus Västlänken – avstigning till vänster

Turerna för Västlänken är täta, trots att tunneln inte börjar byggas på flera år. Ändå tuffar projektet på utan någon tydlig lokförare som styr.

Igår berättade GT att räddningstjänsten för att en räddningsinsats i Västlänken kan fördröjas och ta 45 minuter att påbörja.  Detta beroende på att Trafikverket lyft bort den tidigare planerade parallellt byggda evakueringstunneln. Bara i vissa delar av Västlänken ska det byggas ett parallellt tunnelrör för räddningsinsatser medan andra sträckor endast förses med insatsschakt.

Räddningsverket skriver följande till Trafikverket: “Tidskalorna vid uppbyggnaden av räddningsinsatser i hög riskmiljö inkluderat rökdykning bedömer räddningstjänsten vara i storleksordningen 45 minuter med det nu föreslagna konceptet. Jämförelsevis är räddningstjänstens normala mål vid exempelvis brand i byggnad att insats skall kunna påbörjas inom 10 minuter. Av den anledningen är tillgänglighetsfrågan ned till skadeområdet mycket avgörande för hur väl en räddningsinsats skall lyckas.

Lars Klevensparr på räddningstjänsten säger till GT: “Vi inom räddningstjänsten pratar alltid om att kapa sekunder. Därför är det viktigt att vi känner oss tillfreds med det kommande säkerhetskonceptet. Vi känner oss inte trygga med att Västlänken inte har en hel parallell evakueringstunnel.

Ett hisschakt är billigare att bygga än en parallell räddningstunnel. Om man hängt med i den senaste tidens debatt om Västlänken där det ifrågasatts om budgeten på 20 miljarder verkligen håller, inställer sig den naturliga frågan om Trafikverket äventyrar säkerheten för att slippa att erkänna att Västlänken i själva verket blivit dyrare?

När GT konfronterar Trafikverket med Räddningstjänstens farhågor händer något konstigt. Informationsansvarige Åke Wessman har inte hört talas om detta. Istället hänvisar han till kommunikationsansvarige Kerstin Olsson Repo  (fråga mig inte vad skillnaden är mellan “informationsansvarig” och “kommunikationsansvarig”) vet hon bara att arbetet med Räddningstjänsten pågår.

Men istället för återkomma med svar till GT på frågan om varför en parallell utrymningstunnel längs hela sträckan i nuläget valts bort, lägger myndigheten ut en egen osignerad text på sin hemsida. Där står det bland annat: “Arbetet med säkerhetskonceptet för Västlänken följer svenska och europeiska säkerhetskrav och föreskrifter och har bedrivits i nära samarbete med Räddningstjänsten i Göteborg. Säkerheten värderas och verifieras under arbetets gång och granskas av tredje part.

Det låter som om man är överens (ungefär som det låter när Trafikverket är överens med Liseberg om att riva delar av Liseberg, fast Liseberg inte är överens med Trafikverket när de uttalar sig i media). Men är de överens?

Vägvalets partiledare ringde upp Räddningstjänsten kunde han snabbt konstatera att så inte var fallet, något som han skriver om på sin GP-blogg.

När GT efterfrågar vem som skrivit Trafikverkets text och vem som är säkerhetsansvarig för Västlänken får de inget svar. Kerstin Olsson Repo slingrar sig gång på gång från frågorna som ställs. Här är ett utdrag:

“Jag vill prata med den som är säkerhetsexpert som presenterar dessa fakta. Det kanske är du som är säkerhetsexpert, men då du jobbar med information…

– Absolut. Vi har en ansvarig som jobbar med detta som jobbat tillsammans med räddningstjänsten med detta. Det är tillsammans med den personen som vi tagit fram detta.

Och den personen är vem då?

– Jag kan prata med honom så kan du få…

Men varför vill du inte berätta vem han är då? Är det hemligt vem som gör ert säkerhetsarbete?

– Neeee…det är inte hemligt men jag vill gärna att han ska få en chans att jag ska få säga att ni vill prata med honom.

Det kan du väl göra ändå, men du kan väl berätta vem han är?

– Det kan jag väl få göra, så att jag får prata med honom så återkommer vi.

Men varför vill du inte berätta vem det är, det låter jättemärkligt för mig…

– Vi har skrivit den här texten tillsammans.

Läs hela den här goddag yxskaft-konversationen här.

Till sist kan vi konstatera att Mats Pilhem (V) i sin GP-blogg kallar de som varnar för rivningen av Liseberg och för domedagsprofeter. Han tar upp kritiken att Allén kommer att grävas upp och att väldigt få resenärer kan dra nytta av tunneln. Han lyckas till och med konststycket att anklaga Västlänkens motståndare till att vara några slags politiska extremister – både långt ut på vänsterkanten och lika långt ut på högerkanten. Det är inte speciellt ofta Vänsterpartiet kastar sådana stenar i sitt eget glashus.

Men hur Pilhem riktigt får ihop sin ekvation på slutet är en gåta. Kollektivtrafiken ska byggas ut, men kostnaderna för trafiken ska pressas. Och sedan ska inkomsterna helt tas bort med gratis kollektivtrafik. Någon som minns det rödgröna löftet om enhetstaxa på 10:- per resa inom kollektivtrafiken från förra valrörelsen?

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • En liten detalj rörande svaret till Trouvé & Co på GPs debatt:
    – tjänstebilarna och leasingbilarna är på väg att bli dyrare i Götebprg pga trängselskatten. Detta gör att många som tidigare haft sådana nu allvarligt funderar på att sluta med dem om de inte kör genom trängselstationer på väg till jobbet. Det blir helt enkelt för dyrt då de tvingas att betala för andras trängselskatt, trots att de själva inte passerar tullarna.

    Detta kommer då att ge ytterligare skillnader mellan de norra och södra delarna av Göteborg, där exempelvis Volvoarbetare i Norra Göteborg inte kommer att ha tjänstebil eller leasingbil, medan de som bor söderut kommer att ha det i större utsträckning.

    Det blir många effekter av trängselskatterna som politikerna inte verkar ha tänkt på.

    En annan effekt som framförallt drabbar kranskommunerna är att de ökade reseavdragen pga trängselskatten gör att man får in mindre skattepengar. Jag har räknat på Kungälvs kommun och där handlar det troligen om 2-3 miljoner per år i minskade skatteintäkter. Pengar som kommer att tas från vård, skola och omsorg. Det borde väl ändå få de rödgröna att tänka om tycker man…
    …och åtminstone sossarna i Kungälv är ju inte särskilt förtjusta i Trängselskatten, men Miguel Odhner (sossarnas ordförande) ansåg ju att de blev utpressade att skriva under VSP.

    Och lägg till detta att Västlänken enbart skapar 3300 nya tågresenärer per dygn, så undrar man verkligen vilka fakta och värderingar som ligger bakom bygget. Det handlar inte om vad som är bra för människor och miljö, det handlar om vad som politikerna i GBG tycker är bra för dem och för GBG centrum.

  • En annan aspekt av “Cirkus Västlänken” och de tåg som är tänkta att rulla där igenom!

    När det begav sig, dvs på 90-talet hade Älvsborgstrafiken (ÄlAB) och Hallandstrafiken en gemensam lösning på Viskadalsbanan.

    Tågen, gamla utslitna motorvagnståg av littera X9 från 50-talet, hade målats i en uppseendeväckande färgskala mot en vit botten varför de i “folkmun” kallades för “Cirkusexpressen”. Detta eftersom fordonen liknande ett cirkuståg hos en ambulerande cirkus skramlade fram med vagnar och allt!

    Dessa tågsätt kunde dock ses på i stort sett alla banor i Västsverige

    http://i51.tinypic.com/2z70jg9.jpg