Viktigaste älvförbindelsen byggs allra sist

I lördags publicerade GP en replik från Vägvalet på Johan Nyhus (S) senaste närmast euforiska beskrivning av alla olika infrastrukturprojekt som är på gång – eller är planerade långt, långt in i framtiden – i Göteborg.

Nyhus blandade Sverigeförhandlingen, Västsvenska paketet, linbanan, cykelinfrastruktur, spårvagnstunnel, Spårvagn till Backaplan och Brunnsbo, ny snabb busstrafik Lindholmen – Eriksberg och vidare norr till Vårväderstorget, ny Marieholmstunnel, ny Hisingsbron och ny spårvagnsförbindelsen mellan Lindholmen och Stigberget. “Detta är fantastiskt för Göteborg“, sammanfattade Johan Nyhus.

Ja, hur kan man egentligen var negativ till alla dessa saker som vi bara ska “få”, om man får tro Nyhus?

Jo, dels överdriver han faktiskt. En hel del dessutom. Den nya Hisingsbron är bara en ren ersättning för den gamla som ska rivas  Detta känner de flesta till, så något märkligt att ta upp denna som en typ av förbättring. Den nya Marieholmstunneln, som är den satsning som kommer att stå klar först, är en biltunnel som fanns med i Trafikverkets plan redan innan det Västsvenska paketet uppfanns. Den hade alltså byggts även utan trängselskatt och är inte något som Nyhus kan ta åt sig äran för.

Linbanans bristfälliga förträfflighet har vi redan berört här i bloggen flera gången. Vägvalet skriver nu: “Linbanan började som en ”plojgrej” till 400-års-jubileet men lyfts nu fram som att ”vi inte klarar oss utan den”. En dyr leksak som passerat 1,5 miljarder kronor och den dras redan med förseningar. Nyligen kunde vi läsa om hur glada man blev på kommunen för EU-bidraget på 28 miljoner. Ett marginellt belopp då detta utgör knappt 1,8 procent av totalkostnaden.

Kvar av de fyra nya älvförbindelserna blir då en ny spårvagnsförbindelse mellan Stigbergstorget och Lindholmen. Den viktigaste älvförbindelsen, när står den klar? frågar då vän av ordning. Jo, först cirka tjugo år från nu, i allra bästa fall 2035. Det är så långt dit att ingen orkar tänka ända dit. Tills dess ska de flesta åka linbana.

På samma sätt försöker Nyhus överskatta satsningar som Citybussen i Backa-stråket (Backa – Brunnsbo). Ja, bussen kommer att elektrifieras, men den kommer inte att gå snabbare bara för att den flyttas in i mittkörfältet. Bussarna går redan i dag i egna körfält på stora delar av sträckan.

Läs hela Vägvalets debattartikel här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar